tisdag, september 16, 2008

Spammarkräk, dö, dö, dö

I fredags förmiddag fick jag plötsligt, av någon anledning, ett nyhetsbrev från ment.se som jag inte beställt. Och på eftermiddagen kom det ett till. De såg rätt seriösa ut, så jag gjorde mig faktiskt besväret att gå till deras webformulär för att avbeställa prenumerationen som de pådyvlat mig.

Inte hjälpte det.

Och sedan började skiten dyka upp i vårt ärendehanteringssystem också, adresserad till support-adresserna för NSC, Parallelldatorcentrum och Swegrid. Jag skickade en vänlig fråga till VD:n och ledningen för ment.se för att höra om han behövde hjälp med någon superdatorrelaterad fråga, men de har inte svarat.

En snabb titt i mailloggen visar att de här mailen går till alla anställda på NSC, plus ett antal adresser som tillhör personer som slutat. Och en snabb koll i bekantskapskretsen och på antispamlistorna visar att det inte bara är NSC som är drabbat, utan att de spammar alla adresser de har kunnat lägga vantarna på.

Det är inte OK. Så beter man sig inte. Så jag skickade ett mail till ett urval av deras annonsörer:
Jag tycker det är tråkigt att se att ni gör reklam hos oseriösa, spammande aktörer. Ment.se ("Månadens Entrepreneur") skickar ut sitt nyhetsbrev, med er annons, till en stor mängd mottagare som aldrig beställt det. Utöver de oönskade exemplaren som går direkt till mig och mina kollegor får vi multipla kopior till våra olika support-adresser, vilket gör att de skräpar ner vårt ärendehanteringssystem.

Det länder er inte till heder att synas i sådana sammanhang.
Tydligen sade Grand Hotel Saltsjöbaden upp sitt avtal på stående fot, och det länder dem till heder.

Stefan Lidzell på ment.se blev däremot topp tunnor rasande och ringde min chef, men det hade han inte så mycket för. Min chef hade nämligen också blivit spammad.

7 kommentarer:

Hans Persson sa...

Hjälte! (Jag har också fått eländet.)

Anonym sa...

Ibland kan det alltså löna sig att göra motstånd mot spammare. Bra! Tack för insatsen!

Markus sa...

Gott jobbat!

Jag har ännu klarat mig.

Anonym sa...

Guldstjärna!

Anonym sa...

Klockrent :)

Hans Persson sa...

Nu har jag gjort ett liknande utskick. Återstår att se om det får någon effekt.

Hans Persson sa...

För kompletthetens skull: här är mina brev till spammarna golfresor.com.

 
MediaCreeper Creeper