torsdag, oktober 23, 2008

Burp

Konferensmiddagen var utförlig. Det var inte riktigt den klassiska bankettmodellen med en massa smårätter på en snurrbricka i mitten av bordet, utan vi fick elva (!) tallriksserverade rätter. Så här såg menyn ut:

Cold cuts combination of BBQ pork, roasted duck, beef shank and jellyfish

Pan-fried king prawns in supreme sauce

Sautéed seasonal vegetable with gingo and lily

Wok fried pork ribs with sour plum sauce

Braised jade abalone with mushroom

Baked lamb chops with fennel and garlic

Steamed sea garoupa

Double boiled chicken soup with bamboo fungus

Steamed glutinous rice in Cantonese style with lotus leaf

Sago cream with tarto

Seasonal fruit platter

Sen var jag ganska mätt. Och jag kunde pricka av abalone på Andrew Wheeler's lista över 100 saker att äta innan man dör. (Taffel.se har förresten satt ihop en inte fullt lika anglosaxisk lista.)

Till maten spelade en grupp på traditionella kinesiska musikinstrument. Med erhu-solo! (Det du, Martin!)

Middagen var på Far Eastern Plaza, som är ett hotell i Shangri-La-kedjan (om ni inser vad det betyder). Taiwanesiska vetenskapsakademin har pumpat in en del pengar i den här konferensen, då. Med största sannolikhet kommer vi att arrangera nästa konferens i Sverige, och vi kommer att få kämpa en del för att matcha det här arrangemanget...

4 kommentarer:

Anonym sa...

Hur var maneten?

/Mattias

Leif Nixon sa...

Ungefär som förra gången, men lite chili-kryddade.

Martin Björnsson sa...

Jag hamnar i "Mat, dryck, man, kvinna"-läge av den där menyn. :)

Erhu - kinesisk ormskinnsbanjofiol-med-stråken-fastklämd-mellan-strängarna, alltså. Cool. De kan göra fascinerande saker med såna därborta. Själv kan jag mest gnissla på uppseendeväckande sätt på min.

(Hm, undrar om jag ska lära mig några polskor på den och ta med den till skrubbspelet på nästa års folkmusikfestival. ;)

Leif Nixon sa...

Jo, jag fick mer än en flashback till den filmen, som ju faktiskt utspelar sig i Taipei. Men det visste du såklart redan.

 
MediaCreeper Creeper