onsdag, oktober 22, 2008

En eftersmak av sopor

Som jag skrev i augusti så hade jag väldigt blygsamma mål med det här Taiwan-besöket:
  1. Besöka Taipei 101
  2. Gå till Shilin Night Market
  3. Äta stinky tofu
Punkt 1 klarade jag av i söndags, och i går kväll bockades de båda andra punkterna av. Jag och kollegan sammanstrålade med en lokal Linux-människa som tog med oss genom skumma gränder till en restaurang där vi fick dumplings, pork rolls, fried pie och lite annat, nersköljt med Taiwan Beer ("Distinctive Flavor Lager!"). Gott.

Sedan tog vi metron norrut till Shilin till ett möte på ett kafé med en lokal opensource-förening, där vi blev överlämnade till en - ah - färgstark amerikan som bott på Taiwan i 20 år, som tog med oss ut på Shilin Night Market och letade reda på ett stinky tofu-stånd.

Med tanke på att reaktionen hos varenda taiwanes som hört att jag ville prova på stinky tofu har varit ett storögt "Really?!", så blev jag nästan lite besviken. Det här var den friterade varianten, med väldigt mild smak och bara en svag antydan av avlopp i doft och smak. Helt OK. Fast eftersmaken av sopor dröjde sig kvar länge, och den var inte riktigt lika trevlig. Vi fortsatte till en coffee shop av hål-i-väggen-modell där vi fick vad som bara kan beskrivas som en bön-milkshake - gröna bönor mixade med is, mjölk och socker. Lite småunderligt, men ganska gott.

Dock hoppade vi över de stekta hönsfötterna och soppan med koagulerat grisblod.

Inga kommentarer:

 
MediaCreeper Creeper