torsdag, juli 10, 2008

Matminnen I

Våren 1997. IT-boomen har börjat ta fart och konsultbranschen badar i pengar. Hela företaget är på konferensresa på Island. Vi har blivit bussade till en röd plåtlada i hamnen som är inredd till ett fejk-långhus med grovt tillyxade bord och bänkar. Framför mig har jag en trätallrik med ett par obestämbara vita rätblock. En servitör i fejk-vikingakläder kommer för att hälla upp Svarta Döden, det lokala brännvinet. Jag försöker tacka nej - på den här tiden var jag fortfarande nykterist - men servitören vrålar "DRICKUR!" och fyller mitt glas till brädden.

Jag smakar på ett av rätblocken. Suddgummi. Med ammoniaksmak. Surhaj är en upplevelse, men inte en odelat positiv dylik.

Sedan förnedrades vår VD offentligt och fick en vikingahjälm i plast.

Inga kommentarer:

 
MediaCreeper Creeper