fredag, juli 18, 2008

Frystorkade argument - just add water

I måndags gjorde jag nåt fult. Jag använde ett debattknep som man brukar kalla strawman argument - jag tillskrev motståndaren en åsikt och sedan angrep jag den. I det här fallet skrev jag:
Jag vet inte riktigt vilken mental bild Tiefensee och Tolgfors har av hur elektronisk informationssökning går till. Kanske tänker de på hur tullen ibland använder hundar för att leta efter narkotika i postpaket från utlandet - man låter hunden sniffa genom ett stort berg av paket och den indikerar exakt vilket paket som innehåller knark.
och ägnade sedan resten av inlägget att riva ner den liknelsen.

Lite skämdes jag allt för det fula knepet. Döm då om min glädje när den moderate riksdagsledamoten Göran Pettersson använde just exakt den metaforen i sitt senaste inlägg, och jag hade en helt färdig bloggpost att slå honom i huvudet med!

Inga kommentarer:

 
MediaCreeper Creeper