onsdag, oktober 21, 2009

"define:oväld" eller "Hur man lägger ut uppdrag på sig själv"

Jag har ju tittat lite på E-delegationens första delbetänkande. Det är 290 sidor, så det tar ju en stund.

Det är highs and lows, om man säger. Jag gillar som sagt vad de säger om e-legitimationer, och vad gäller öppna standarder och öppen källkod är de någorlunda spot on:
Delegationens förslag: Delegationens kommande vägledning för automatisk samverkan ska slå fast att öppna standarder är förstahandsval vid val av teknisk lösning.
(för en ordentligt strikt definition av "öppna standarder", nämligen EU:s
interoperabilitetsramverk EIF), respektive
Delegationens förslag: Delegationens kommande vägledning för automatiserad samverkan ska slå fast att öppen programvara alltid ska övervägas vid val av lösning.
Vackert så. Men så har vi det här med outsourcing, då. Som jag skrivit tidigare pågår det ett väldigt konstigt smusslande på det här området, där man vägrar lämna ut konsultrapporter.

Det man nu föreslår i betänkandet är att Skatteverket och Rikspolisstyrelsen i en försöksverksamhet ska tillhandahålla tjänster för ekonomi- och personaladministration åt andra myndigheter. Ett slags inomstatlig outsourcing, alltså.

Men... Skatteverket och Rikspolisstyrelsen? Är de verkligen de uppenbara kandidaterna till myndigheter som ska tillhandahålla IT-stödstjänster? Det låter ju nästan som om Skatteverkets generaldirektör och rikspolischefen själva skulle ha varit med och skrivit betänkandet, eller hur?

Nämen, tänka sig! Det har de ju!

Och när den tanken väl slagit rot, så är det lätt hänt att man börjar hitta andra - ehm - originella val av myndigheter:
För att säkerställa en behovsdriven e-förvaltning föreslår delegationen att regeringen ska ge Bolagsverket, Skatteverket, Lantmäteriet och Transportstyrelsen ett särskilt utvecklingsansvar för e-förvaltning.
Say what? OK, Transportstyrelsen har numera körkortsregistret och så, men...
Delegationen föreslår att regeringen ska ge Bolagsverket, Lantmäteriet, Skatteverket och Tillväxtverket i uppdrag att i samråd med SKL ta fram mallar för överenskommelser i samverkansprojekt.
Här tänkte jag skriva att Tillväxtverkets GD faktiskt inte sitter med i E-delegationen. Men jag hade bara läst slarvigt.
Delegationen föreslår att en nämnd inom Skatteverket ska få rätt att meddela föreskrifter i fråga om bl.a. standarder som ska vara gemensamma för elektroniskt informationsutbyte för myndigheter under regeringen och att Kammarkollegiet får i uppdrag att se till att ramavtal för standardiserad meddelandehantering finns.
OK, Kammarkollegiet är faktiskt inte med i delega... Äsch, läste fel igen!
Delegationen föreslår därför att det inrättas en samordningsfunktion för e-legitimationer, elektroniska underskrifter och anknytande tjänster. En självständigt beslutande nämnd inom Skatteverket, Nämnden för e-samordning, ska inrättas och dess verksamhet regleras i författning. Nämnden får rätt att meddela föreskrifter.
Som sagt.
Dessutom ska regeringen ge Ekonomistyrningsverket i uppdrag att parallellt med försöksverksamheten på ett standardiserat sätt mäta kostnaderna för ekonomi- och personaladministrationen inom vissa myndigheter för bedömning av en framtida anslutning eller möjlighet att vara värdmyndighet.
Ah, till slut. Ett uppdrag som faktiskt går till en myndighet som inte är med i delegationen.

Är det bara jag, eller är det här kanske lite aningens fult? Vore det inte lite skoj om någon journalist kunde fråga Mats Odell om det var så här det var tänkt att delegationen skulle arbeta?

3 kommentarer:

Anonym sa...

Jag tycker din blogg är kanon även om jag inte är datanörd och ibland får "slå" på vissa facktermer som du använder men jag förstår inte scoopet i ditt försök att leka Janne Josefsson när du granskar E-delegationens rapport.

Det viktiga är väl som du säger att man bestämt sig för att åtminstonde ha en ambition att gå framåt när det gäller elektronisk säkerhet, juridisk spårbarhet och signering via en server eller i en logik där en tredje faktor vet att avsändare är avsändare och mottagare är mottagare. Om det sen handlar om bokslut, finansmarknad, patientjournaler eller vad det än vara månde så är ju ambitionen positiv. Både för medborgaren, företag/instutioner och för utvecklingen. Det allra bästa vore ju om det blev en världsomspännande standard eftersom vi lever i en global värld, jag ser inget konstigt med det.

Såg att någon noterat baksidan med myntet i långsökta teorier om röstfusk och dylikt men det måste vi väl vara rörande överens om att det var säkert inte syftet med projektet eller orsaken till smusslandet med konsultrapporter och liknande.

Nu till frågeställningens kärna, förstahandsval av teknisk lösning! Känns nästan som det är det du retar dig på att du inte greppar det eller att du är oerhört nyfiken på vad det är för lösning, fast du säkert kan det mesta om applikationer på avancerad nivå och lite till.

Att olika myndigheter är med i en delegation som denna är väl inget konstigt och att det är någon konsultfirma som klurar ut färdriktiningen och någon annan IT-firma som kan presentera en hållbar verlighet i form av praktiskt nyttjande av en så kallad ny standard finner jag inte heller lustigt. För det är väl klart som korvspad att ingen av de "vanliga" generaldirektörerna i delegationen har den kompetensen.

Det som åter igen hade varit roligast eller mest positivt oavsett vad man har för vinstintresse eller som medborgare intresse av att bevaka sina skattekronor är väl om detta smittar av sig i världen och blir en enkel och bra standard. Sverige är ju bara en ankdam i sammanhanget. Det upprättas väl bokslut, patientjournaler, polisregister,juridiska handlingar och penningtranskationer i hela världen.

Jag vill inte verka obstinat för jag tycker som du att man skall granska allt i sömmarna och vrida och vända på det hela tusen ggr om MEN jag tycker ändå att du lägger fel fokus då detta är betydligt större både användarmässigt och marknadsmässigt än att tjäbbla om en konsultrapport hit eller dit.

Att de statliga verken sitter med och att liknelsen med att Sony Eriksson skulle utreda vilka telefoner man skulle köpa in är helt tokig tycker jag. Eller är de mutade menar du ? Tror du på allvar att konsultfirman som användes själva sitter på den tekniska lösning som kommer att bli standard? Skulle inte tro det heller.

Vanligt svenskt gnäll, kanske med politiska värderingar som grund för din uppfattning, vem vet. Floppar det så gör det men jag skulle inte tro detta. GTC är drivande i liknande frågor och det är en non-profit-organisation med hela världen som arbetsfält. Att det sen finns företag som vill profitera och vara med och utveckla data-vaärlden och it-säkerheten tycker jag utifrån mina politiska grundvärderingar är sunt och bra. Bra för "folket" och bra i den bemärkelsen att vi har en okontrollerbar world wide web.

Leif Nixon sa...

Anonym: Roligt att du gillar min blogg.

Jag tyckte att jag var ganska tydlig med att jag gillar det mesta i betänkandet, som till exempel skrivningarna om öppna standarder, öppen källkod och identitetshantering. Jättebra! Jag är glatt överraskad.

Men så har vi det här med outsourcing av IT-stöd, då (nu pratar vi alltså inte om biten om öppna standarder längre). Då lämnar delegationen (med stöd av Accenture) glatt ett förslag om att delegationens medlemmar (och med stor sannolikhet Accenture) ska få stora och värdefulla uppdrag. Och de försöker hemlighålla underlaget.

Det tycker jag är ganska stötande. Tycker inte du?

Anonym sa...

Jo det kan jag hålla med om. Jag blandar nog ihop ifrågasatta konsulter med de firmor som kan tänkas presentera en teknisk lösning, typ DTS-teknik och liknande. Men visst det skall ju vara upphandling där också om man skall hårddra det hela. Men där vidhåller jag att jag tror att den markanden är så gigantisk att det finns plats för i princip alla, för jag tror inte de är så många.

Men det du kanske menar(rätta mig om jag har fel) konsultfirmorna som har ett intresse av att vara delaktiga i implementeringen av den nya e-samhället och tjäna storkovan på det får ju inte vara korrupta och icke konkurrensutsatta.

Ursäkta min långrandighet men jag återgår till den tekniska lösningen som jag är så fashinerad av. Vore det inte , upphandling och pris i all ära, om en liten svensk firma tog hem den matchen istället för jättar som Microsoft och liknande. Det kan ju inte vara sunt att de kontrollera hela/det mesta av IT-marknaden.

 
MediaCreeper Creeper