torsdag, januari 08, 2009

Vad menar (s) egentligen?

Igår hade P3 ett nyhetsinslag om att socialdemokraterna vill "täppa till luckor" i Ipred-lagen. Socialdemokraternas talesman i näringspolitiska frågor, Tomas Eneroth, sa i sändningen:
På samma sätt som det är tekniskt möjligt att gömma IP- nummer så är det också tekniskt möjligt att gå in via andra personers servrar, och använda deras trådlösa nätverk för att ladda ner, flera av dem här sakerna är det vi pekar på ifrån vår sida som måste täppas till i en ny lagstiftning.
Det här låter ju väldigt illavarslande. Opassandes, Karl Sigfrids och HAX omedelbara tolkning var att socialdemokraterna övervägde möjligheten att förbjuda anonymiseringstjänster och öppna trådlösa nätverk. Och det tyckte naturligtvis jag också att det lät som, även om jag var försiktigt avvaktande.

Men nu säger Eneroth i en kommentar:
Vi vill inte förbjuda anonymitet på nätet - läs vår motion om du orkar ta reda på vad vi egentligen vill.
Uhm, OK? Jag har läst motionen. Karl Sigfrid också. Den säger ingenting om vad socialdemokraterna rent konkret vill göra i den här frågan.

Jag har försökt nå Eneroth på telefon flera gånger, och jag har mailat honom utan att få svar, så jag undrar fortfarande:

Vad menar (s) egentligen?

Inga kommentarer:

 
MediaCreeper Creeper