lördag, januari 31, 2009

Go away, or I will replace you with a very small perl script

Apropå havererade IT-projekt, så kommer jag att tänka på hur det gick till när Premiepensionsmyndigheten skapades. Det stora amerikanska konsultföretaget som skulle bygga upp systemet för hantering av premiepensioner misslyckades med uppgiften. Projektet gick helt enkelt i kvav, och införandedatumet närmade sig med stormsteg.

Vad gör man då? Tar till plan B: hacka ihop nånting i Perl, i egen regi. Man blev klar i tid, på budget, och med utmärkt funktionalitet. Och systemet är släppt som öppen källkod. Läs mer här.

Så kan ett offentligt IT-projekt också gå till.

3 kommentarer:

Anonym sa...

alla pratar om försäkringskassan men ingen vågar prata om sktteverket.
Jag blev anklagad av skatteverket för it-sabotage oskildig bara för att jag tyckte att det var många konsulter på skatteverket och jag behöver inte deras hjälp.
De anlitar dyra konsulter och säkerhetsexperter för att vinna caset hos AD. vem betalar notan.
Jag har begärt loggarna för 2007-07-22 till 24. skatteverket påstor vi har inga backuper för den tiden och det finns bara fullbackup.
läs nedan:
http://www.realtid.se/ArticlePages/200809/16/20080916150225_Realtid711/20080916150225_Realtid711.dbp.asp

Magnus Runesson sa...

Det återkommande mönstret är ju allt för stora projekt. Man bör istället försöka bryta ner det och göra varje del så enkel som möjligt, precis som PPM gjorde. Försöka göra få små förbättringar i taget etc.

Tyvärr tycker chefer att stort är fint.

Anonym sa...
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.
 
MediaCreeper Creeper