torsdag, januari 08, 2009

Mangoodlingarna i Skåne

Mat ska vara god, gärna i dubbel betydelse. Jag betalar gärna några kronor extra för Zetas mumsiga pasta istället för tråk-Kungsörnen, och om det finns ett likvärdigt ekologiskt alternativ lägger jag gärna på ytterligare några kronor. Nånstans mellan 20 och 40 procent av pengarna vi betalar till Coop brukar gå till ekologiska varor (enligt specifikationen på kvittot).

Så det är alltså inte så förvånande att vi mest köper barnmat från Hipp och ur Sempers ekologiska sortiment. Och när Semper nu börjat med barnmat som marknadsförs som ekologisk OCH närproducerad så träffade de mig rakt i målgruppen och jag stoppade ner några burkar i vagnen utan att egentligen tänka efter. Tills jag kom hem.


Närproducerad banan- och mangopuré? Från de sydskånska mangolundarna, då?

3 kommentarer:

Anonym sa...

Gå in på www.semper.se/eko och klicka på Lokala råvaror, så dyker rubriken Förlåt, men man kan inte odla mango i Eslöv upp. Där kan man också läsa att "närproducerat" betyder "tillagat i Eslöv".

Robin sa...

Nu är det toppnyhet på SVD!
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_2642055.svd

Leif Nixon sa...

Robin: Sedärja. Tack för tipset. Jag råkade faktiskt se på Mediacreeper att någon på SvD läste det här blogginlägget igår...

 
MediaCreeper Creeper