måndag, november 10, 2008

Ett steg närmare Sovjet

När jag var liten brukade det med skräckblandad fascination berättas om hur man i Sovjetunionen behövde ha pass för att få resa inrikes. Nu vill SJ ta oss ett steg närmare det systemet genom att kräva legitimation för inrikes resor.

Och varför? Jo, för att det på något sätt skulle vara ett problem att det finns en andrahandsmarknad för tågbiljetter.
Våra lågprisbiljetter ska vara för våra resenärer, inte för svartabörshajar som vill berika sig, säger Johan Ingerö, presskommunikatör på SJ.
Nu förstår jag inte riktigt. Det är ju utmärkt för mig som resenär att det finns billiga biljetter att hitta på nätet ända fram till avgång, istället för de mycket höga priser som SJ tar när avgångsdatumet närmar sig.

SJ har monopol på långdistanstrafiken i större delen av landet, och kan glatt diktera sin prispolitik utan att ta någon större hänsyn till mig som resenär. Det är alldeles utmärkt att det finns sätt att underminera den monopolställningen.

Jag tänker faktiskt vägra visa legitimation på tåget. Jaja, om de börjar försöka kasta av mig handgripligen kan jag väl gå med på att visa den till slut, men jag tänker åtminstone vara besvärlig.

Var besvärlig, du också!

Inga kommentarer:

 
MediaCreeper Creeper