tisdag, mars 09, 2010

Malware på nya android-telefoner

Det här var ju spännande, eller nåt; en anställd på Panda Security köpte en ny HTC Magic från Vodafone, pluggade in den i sin dator, och vips gick säkerhetslarmet på datorn. Telefonens minneskort var nämligen infekterat med såväl mariposa, confiker som lineage.

Telefonen i sig var inte påverkad (den kör ju Linux), men alla (Windows-)datorer den anslöts till angreps.

Det här är ju långt från första gången fabriksny elektronik distribueras med malware förinstallerat, men jag tror inte jag har sett det på en telefon tidigare.

3 kommentarer:

Anton Ymer (pseudo) sa...

Det mest skrämmande är att det ska till en person som jobbar på ett antivirusföretag för att upptäcka det. Hur många andra springer omkring med smittade datorer nu?

Hur vet jag att min HTC inte smittat min datan? Jag har inte Panda.

tord sa...

Hehe jag är nöjd med min iPhone :D

Leif Nixon sa...

tord: *hosthostflashhost*

 
MediaCreeper Creeper