måndag, mars 01, 2010

dmca.se

Jag hittade en väldigt obehaglig notis i DNs kulturbilaga idag. Notisen finns inte på DNs websidor, men den finns att läsa hos Christopher Kullenberg. Mer bakgrund finns också i ett pressmeddelande från socialdemokraterna - Leif Pagrotsky bjuder in Spotify, Voddler, Film2Home, SF Anytime, TV4 Play, SVT Play, STIM och SKAP till samtal.

Skrivningar som "diskutera vad som kan göras för att möta de hot och sabotage [som bolagen mött]" och "att lösa säkerheten på nätet" ger mig rysningar. Jag kanske är paranoid, men det låter väldigt mycket som att man funderar på möjligheterna att med lagstiftning sätta dit konsumenter som kringgår kopieringsskydd. (Typ de konsumenter som hade mage att lista ut hur man kunde accessa Voddler utan att använda deras officiella klient.)

Och det vore en väldigt dålig utveckling.

Vet ni vad; jag förbehåller mig faktiskt rätten att använda rtmpdump för att ladda ner barnprogram från SVT Play. Jag kan ju spela in vanlig etersänd Bolibompa på VHS, och jag accepterar inte att jag skulle ha sämre rättigheter när samma material istället distribueras över Internet.

Pagrotsky kan ju försöka stoppa mig.

1 kommentar:

Jonas sa...

Tänk vad fräckt om de bjöd in FSFE, Wikimedia Sverige, och dylika till samma samtal. "Hur kan vi underlätta ert arbete på Internet"? Men äsch, nu dagdrömmer jag bara igen.

 
MediaCreeper Creeper