torsdag, maj 14, 2009

Att stänga av studenter från nätet

Lars-Peter Hielle på Sveriges Radio har gjort ett kanske inte så välbalanserat inslag om stackars oskyldiga studenter som stängs av från Internet utan bevis.

Det man kanske borde betänka är att:
  • Studenterna har skrivit på ett användningsavtal om vad man får använda universitetets nät till,
  • att det självfallet är uteslutet att man får använda en statlig myndighets nätverk för att begå brott,
  • att det enda de berörda studenterna har blivit tillfälligt avstängda från är universitetets trådlösa nät - inget annat system,
  • samt att universitetets säkerhetspersonal inte är robotar i skivbolagens ledband, utan faktiskt är kapabla att göra rimlighetsbedömningar.
Den student som känner ett oemotståndligt behov att bedriva olaglig fildelning gör det lämpligen från sin privata Internetanslutning, inte från universitetsnätet. Särskilt inte från det trådlösa nätet, där många användare ska dela på begränsad bandbredd. Duh.

Lars-Peter Hielle har för övrigt tidigare gjort några lätt underliga reportage om "Scenen", som han verkar uppfatta som en specifik, organiserad grupp. Tror jag.

3 kommentarer:

Mr Profit sa...

Men det är ju inte säkert att de faktiskt har bedrivit olaglig fildelning... det är ju det som är kruxet.

Sedan, om det är Sunet-avtalet man skrivet på, så är det ju enbart studierelaterat. Dvs, läser man Aftonbladet på uppkopplingen så ska man stängas av? Skulle man inte kunna göra en koppling till "ocker"-begreppet här. Jag antar att skattebetalare har pröjsat för Sunet, och då kan jag inte låta bli att undra över om skattebetalarna verkligen vill betala för ett sådant vingklippt nät.

Isabella sa...

Ja, det tar ju aldelles för lång tid att ladda ner musik på universitetets uppkoppling! :-)

Leif Nixon sa...

Mr Profit: De fall jag känner till har varit rätt jävla uppenbara, om jag så säger.

Jag länkade till användningsavtalet. Läs det.

 
MediaCreeper Creeper