tisdag, april 14, 2009

Set "thwip, crinkle, sploit" to No.

Hela universitetet har fått nya kopiatorer (och skrivare) i ett stort konsolideringsprojekt.

Vår nya kopiator har en stor användarvänlig pekskärm och en uppsjö (hårdvaru-)knappar med mer eller mindre kryptiska symboler. När jag ska kopiera nånting får jag logga in på kopiatorn genom att vifta med mitt passerkort framför en beröringsfri avläsare. Då visar pekskärmen två stora knappar märkta "Follow-print" och "Kopiera". De ska man inte trycka på. Istället ska man trycka på hårdvaruknappen som är märkt med en dymo-remsa som det står "Kopiering" på. Sen fungerar kopiatorn faktiskt ungefär som en helt normal kopiator. När man är klar trycker man på hårdvaruknappen som är märkt med en dymo-remsa som det står "Logga ut" på.

Fast idag var det inte riktigt så. När jag viftat med mitt kort och tryckt på rätt hårdvaruknapp visades istället den här dialogrutan på pekskärmen:


Upplysande, eller hur? När jag fajtats en stund med kopiatorn kom en kollega förbi och sa "Ja, jag brukar trycka på den här knappen" och pekade på en knapp med en kryptisk symbol (men utan dymo-remsa). Jag tryckte på den, och hamnade i det vanliga kopieringsläget.

Det här är mycket bättre än hur det var förut. Institutionerna får nämligen betala mellan två och tre gånger så mycket per kopierad sida som tidigare så det måste vara mycket bättre.

2 kommentarer:

Jesper sa...

Dessutom får studenterna inte längre någon print quota (åtminstone inte på IDA-kurser), så även det blir bättre. Everybody wins!

apa tycka, apa skriva sa...

Det är för att ni skall spara papper, miljöbovar.

 
MediaCreeper Creeper